Printre flori de mină!

Revine rubrica consacrată a blogului – Călător în țara mea! Am bifat și Baia Mare pe harta turistică a țării noastre :). La fel de adevărat este și faptul că sunt un pic dezamăgit, deoarece nu am putut vizita pe îndelete reședința Maramureșului.

Dragilor, după cum sigur cunoașteți, orașul Baia Mare a fost un important centru minier al României. Activitatea vulcanică din zona Maramureșului a dat naștere unor roci eruptive în componența cărora s-au aflat metale neferoase (plumb, cupru, zinc etc.) și minereuri auro-argintifere! Chiar dacă activitatea minieră avea ramuri foarte vechi – o adevărată tradiție, aderarea la Uniunea Europeană a oprit și a pus în conservare zonele de exploatare, ducând inevitabil la moartea mineritului.

Turnul fostului Combinat Phoenix, Baia Mare

În Baia Mare veghează „Turnul Combinatului” care atinge 351,5 m!!!, fiind cel mai înalt furnal din România! Ocupă locul 3 în Europa – categoria construcțiilor industriale! Fostul combinat Phoenix producea în anii de glorie 40.000 tone de cupru, 12 tone de aur și 120 tone de argint pe an! (sursa: „România, te iubesc!”)

Orașul în sine, după mica vizită, pare liniștit și cuminte, în ciuda vremurilor când era activ și probabil prezenta o zarvă specifică activității miniere.

Orașul Baia Mare la căderea serii - vedere din Hotel Mara

Orașul Baia Mare la căderea serii. Fotografie realizată din hotel Mara!

 

Întotdeauna vreau mai mult, chiar dacă sunt conștient că uneori îmi depășesc propriile limite, omenești, până la urmă. Nu am străbătut în lung și-n lat Baia Mare pentru că timpul nu îmi permitea, având la dispoziție o după-amiază. Am preferat (fără să regret!) să mă ascund de civilizație pe tărâmul de vis al Șuiorului, despre care am povestit aici. Rămânând astfel cu puțin timp la dispoziție, am decis să vizitez unul dintre cele mai reprezentative obiective turistice ale orașului Baia Mare – ineditul muzeu al mineralogiei!

 

Am pășit într-un domeniu în care sunt ca… musca-n lapte. Geologia mă depășește grav, însă, măcar nu le mai spun pietre la ceea ce specialiștii denumesc științific… roci. M-am lovit de dânsa (fără să vreau) în timpul facultății și îmi aduc aminte de incursiunile prin ere și paliere geologice – de nu știam să mă mai întorc acasă! Harta geologică mi s-a părut foarte prietenoasă la început, din pricina cromaticii, și extrem de complicată la final. De roci, minerale, evenimente geologice nu mai vorbesc, stăteam cu antinevralgicu’ în buzunar. Închizând paranteza, am zis să văd și eu cel mai mare muzeu regional de mineralogie din Europa, unele exponate fiind catalogate drept unicat la nivel mondial! Știu că sună ca un banc cu Păcală, dar bine am ajuns!

Muzeul de Mineralogie din Baia Mare

 

Muzeul de mineralogie al Maramureșului a fost fondat în 1989, dar patrimoniul a început să se formeze tocmai din 1969! Clădirea muzeului are forma și înfățișarea actuală în urma lucrărilor de modernizare începute în anul 2008. În ciuda exteriorului interesant, pretabil zilelor actuale, trebuie să recunosc, interiorul este mai puțin tentant ca recuzită, DAR excelează prin frumusețea și valoarea exponatelor. Un nume important de care se leagă istoria muzeului este cel al geologului Victor Gorduza – părintele spiritual. E bine de știut!

 

Ca idee, muzeul este partiționat astfel: o încăpere de unde procurăm bilete și suvenire, o sală la parter dedicată regiunii geologice a zonei (petrografie, mineralogie și zăcăminte) și o sală la etaj, unde regăsim vestitele flori de mină – atracția principală a complexului muzeal! Trebuie precizat faptul că recunoașterea muzeului pe plan european (dar și mondial) se datorează seriilor de expoziții de mare succes organizate în țări precum Monaco, Belgia, Franța, Germania etc.

Muzeul de Mineralogie din Baia Mare - sala de la parter

 Flori de mină - Muzeul de Mineralogie din Baia Mare

Experiența la muzeul mineralogiei din Baia Mare, în calitate de călător curios, a fost plăcută. Vă recomand și vouă o astfel de vizită, fiind păcat să ratați florile de mină – de diferite culori, forme și mărimi. Sunt adevărate comori naturale și, chiar dacă nu sunteți familiarizați cu domeniul, vă puteți face o impresie asupra bogățiilor ce se ascund în scoarța terestră!

Muzeul de Mineralogie Baia Mare info

Tarifele de vizitare, de fotografiere sau filmare sunt disponibile aici. De asemenea, vă invit să vizualizați o frumoasă galerie de fotografii, cu informațiile de rigoare, pe care „geologul” din mine nu vi le-a putut oferi. 😀

 

Îți place DORDETUR? Nu ezita să dai un LIKE pe www.facebook.com/dordetur.

Mulțumesc pentru susținere!

FIȚI TURIȘTI CU BUNĂ ATITUDINE!

Posted on 4 Aprilie 2014, in Călător în țara mea and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

