T.T.R. 2013: A fost sau n-a fost?

TTR 2013

Dragi cititori, am fost la Târgul de Turism al României 2013, ediţia de toamnă, aș spune și… iarnă. Brrr! S-au promovat tot felul de destinații turistice, interne și externe, iar vânătoarea principală s-a dat la early booking, fiind deja propuse oferte pentru vara 2014!

În ultimii ani, am fost plimbăreţ cu acte în regulă printre tarabele comercianţilor de vise turistice sau diverse asociații, unităţi de cazare, reviste şi alte produse turistice, în calitate de… cetățean curios, cu privire la industria noastră de profil.

Exact în ziua de tăiere a panglicii, am poposit şi eu la marele eveniment național, organizat ca de obicei la Romexpo București. Standurile participanților au fost amenajate în 4 pavilioane, iar impactul acestora a fost “după posibilități”, vorba lui nenea Iancu.

Publicul, în prima zi de târg turistic, a fost… timid. Bineînțeles, motivele pot fi multe. Biletul de intrare (15 lei) mi s-a părut exagerat de piperat. Am văzut mulți oameni cu geamantane de călătorie, trolere, genți (la prima vedere, adevărați turiști!). Am crezut că pleacă, cum își aleg destinația preferată de la vreun touroperator, direct… to the airport! Defapt, aceștia se înarmau cu tot felul de oferte turistice, cataloage, flyere, pliante și alte hârțoage frumos colorate, utilizate probabil, în activități non-turistice. Să nu fac păcate (multe), poate unii chiar se informează acasă, asigurându-și literatura turistică pe cel puțin câteva zile friguroase, numai bune de stat la sobă cu gândul spre… o destinație exotică.

Nu mi-au plăcut câteva aspecte. În primul rând standul de promovare al țărișoarei noastre frumoase. Mereu am pretenții mari aici. În plus, oameni elegant îmbrăcați (mici sau mari personalități) în jurul lui, la o vorbă privind turismul autohton… SPER. De apreciat, dar turism nu se face doar frumos îmbrăcat, mai trebuie să și oferi ceva. Un alt stand, mai rău aș spune… era cel al Bucureștiului. O masă, două scaune, 3 pliante. No comment!

Cel mai mult și mai mult m-au DEZGUSTAT spațiile amenajate cu fonduri REGIO. Standuri enorme!, interes aproape… zero. Bani europeni aruncați pe apa Dâmboviței. Unele dintre acestea erau “goale”, nu era nimeni prin ogradă. Alții, îți ofereau ditamai portofoliu cu materiale informative, și pe deasupra se mai realizau poz(n)e de album. Să vadă UE că merge treaba. Doamne Ferește!

Ce merită consemnat:

  • Standul bine amenajat cu zona Munților Șureanu (denumit Paradisul Ascuns) care ne invita la ski! Frumos și de sezon până la urmă.
  • Standul orașului Sibiu, ca de obicei, avea un prestigiu aparte și prezentarea era foarte plăcută. Like!
  • ANTREC România, în fiecare an a stârnit o atenție mai mica sau mai mare, fie cu formații de muzică ușoară, produse sau meșteșuguri românești. O Românie tradițională!
  • Standul micuț Cheile Grădiștei, o destinație unde nu am ajuns momentan, dar am adăugat-o imediat în travel-list-ul meu.
  • Spațiul dedicat turismului balnear românesc (ANSTR, Asociația Națională a Stațiunilor Turistice din România), chiar dacă promovarea este insuficientă, pentru ceea ce trebuie să arate România pe segmentul ăsta. O horă românescă, încinsă de-a binelea, a stârnit și mai mult atenția privitorului către ANSTR!

De asemenea, am văzut multe comune prezente la târg în standuri, unele dintre ele cred că erau la prima apariție! Nu pot să nu menționez și Garda Cetății Alba Carolina, care anima aspectul monoton al evenimentului. Mereu la înălțime!

De touroperatori n-am ce să zic. Câțiva dintre ei, își vedeau lejer de business. Era ceva aglomerație prin jurul lor. Alții, ca la târg, poate-poate pica vreun turist, gata să dea bănuții economisiți, pe vreo ofertă tentantă!

Ca și promovări externe, nu aș spune prea multe. De menționat Argentina (care se pare că va deveni un jucător important pe piața turistică în următorii ani), căci ne aștepta cu un Messi, e adevărat de carton, dar  ideea a fost interesantă. Standul Iordaniei era ca aspect general, drăguț și tradițional, pentru turiștii cu personalitate. Vecinii noștri, Bulgaria și Ungaria (cu câteva standuri), au vânat și ei turiștii români. Nici Israelul nu a fost mai prejos.

La final, mi-am potolit setea cu un suc de mere natural și am părăsit târgul. La ieșire, frrrig. Terasa cu mici, închisă. O mașină simula un fel de accident (cred că o firmă de asigurări a făcut reprezentația). Tarabele cu produse alimentare, înșirate ca de obicei.

Mi-am pus și o dorință: următorul târg de turism să fie mai bun și mai… normal.

Se pare că T.T.R. 2013 a adunat aproximativ 16.000 de participanți (hmm..peste așteptările mele, dacă nu cumva cei cu statistica au greșit) în cele 4 zile de târg. Ca o comparație cu evenimentul din primăvara… undeva la jumătate. Deci, cum s-ar zice, iarna nu-i ca vara!

Sursa: http://www.travelmix.ro/16-000-de-vizitatori-la-targul-de-turism-al-romaniei/

RĂMÂNEȚI CU DORDETUR!

 

Posted on 19 Noiembrie 2013, in Zoom and tagged , , , . Bookmark the permalink. 1 comentariu.

Lasă un răspuns

