Mic paradis natural, cu dublă aniversare!

Lacul Rosu, debarcader

Lacul Roșu

Recunosc că mi-a fost oarecum dificil să aleg primul meu articol de călătorie. Am vizitat multe locuri frumoase și dragi mie. Asta-i partea bună. Partea și mai bună este că nu vreau să mă opresc aici. 🙂

Așadar, am zis să procedez în felul următor: am adunat toate locurile vizitate, le-am pus într-un bol imaginar, am mai tras un pic de timp… și în cele din urmă a venit și câștigătorul: Lacul Roșu.

Această mică stațiune turistică de tranzit din județul Harghita, situată aproximativ la 1.000 m altitudine în munții Hășmaș, cu potențial balnear și de recreere, a fost o necunoscută pentru mine până de curând. Generațiile mai vechi frecventau des zona în timpul “dinastiei Ceașcă”. Lacul Roșu se pare că nu ar fi singurul lac de baraj natural din țară (cum știam din liceu), dar cu siguranță este cel mai reprezentativ, promovat și accesat. Formarea peisajului natural, prin prăbușire de versant, este o demonstrație certă a naturii, care asemenea unui pictor iscusit a decis să ne ofere, în primul rând nouă, românilor, o adevărată operă de artă. Vie!

Drumul (DN12C) nu este prea grozav. Din păcate pe lângă neimplicarea unora (exprimare totuși elegantă), tranzitul și climatul contribuie la această situație. Ce mă bucură cu adevărat este valoarea peisagistică și liniștea locului. Cel mai interesant aspect este pădurea de brazi scufundată, martori rămânând doar trunchiurile arborilor – ce parcă aduc tristețe și omagiu. Imaginea locului te face să vibrezi și pentru câteva minute merită să te gândești un pic la…viață.

Ca și agrement, că doar asta se caută și din păcate cam ducem lipsă, există posibilitatea unei plimbări cu bărcuța care se închiriază de la debarcader. Concurenții profesioniști și un pic cu gura mare, rațele, sunt gata să vă tachineze. La câțiva pași un leagăn, cam stingher, cere clienți. Gratis! Se mai pot enumera câteva activități precum drumețiile sau pescuitul (la păstrăv!), dar acestea necesită timp și echipament.

Știu sigur că legendele atribuite lacului le știți, dacă nu vă încurajez să le căutați rapid. Sunt interesante! Eu unul sunt în dubii cu eticheta de „lacul ucigaș” (Gyilkos-to, în maghiară). Pentru mine locul este un mic paradis. Mai degrabă un lac romantic decât ucigaș.

Sunt convins că după ce luați la pas Cheile Bicazului sau sosiți după un drum lung aveți poftă de mâncare. Restaurantul Panorama (proaspăt renovat prin 2012), situat chiar la drum, are un aer rustic-vânătoresc și oferă un meniu relativ ok. Terasa restaurantului oferă vedere la frumusețea Lacului Roșu. Dacă vremea face nazuri există locuri drăguțe la interior, decorul fiind destul de interesant. Un singur lucru ar fi de menționat dacă prindeți aglomerat… servirea este destul de greoaie. Planificați-vă acest aspect. Și dacă nu v-ați săturat sau nu aveți timp de pierdut există un colac de salvare… kurtoskalacs, sau mai pe limba noastră cozonac secuiesc, „cu gaură” (scuzați-mi expresia!). Recomand buticul ambulant din fața restaurantului Panorama, la șosea. În funcție de comenzi puteți aștepta câteva minuțele, dar zic că merită, că-i cald și bun!

Pentru amatorii de suveniruri și tot felul de chițibușuri, la baza lacului, cum coborâți treptele, negustorii vă așteaptă cu prețuri cinstite pentru turiștii… străini. Românul mai strâmbă din nas, dar tot scapă niște bănuți de dragul soției, prietenei, copilului etc. 

Nu închei până nu subliniez faptul că anul acesta Lacul Roșu a dat două petreceri interesante, pe care eu personal le-am ratat. Așadar, pe 10 august și 1 septembrie s-a sărbătorit „Ziua Lacului Roșu”, în primele două ediții! Să-i zicem și noi un frumos “La Mulți Ani”, dar să nu uităm că specialiștii în hidrografie prezic că în lipsa unor măsuri lacul se va colmata complet în aproximativ… 70 de ani. Evenimentele organizate de Asociația Eco Hangu au avut finanțare europeană și scopul a fost acela de promovare turistică. De apreciat, că ducem lipsă!

Lacul Roșu a reprezentat un bun prilej de a mă cufunda în liniștea și frumusețea naturii. Este un loc enigmatic și sunt sigur că pentru fiecare dintre noi șoptește ceva…

FIȚI TURIȘTI CU BUNĂ ATITUDINE!

Posted on 22 Octombrie 2013, in Călător în țara mea and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 3 comentarii.

Lasă un răspuns

